tips: puffade majs och rischips

Eftersom att jag varken får äta gluten eller mjölk så köper min mamma hem en massa alternativa matvaror som jag ska kunna äta. Hennes senaste köp var Puffade majs och rischips, från Friggs. (visade dem i fredags) Egentligen var det som små riskakor, men det smakade bra. Sen i efterhand ser jag att de innehåller mjölkproteiner som jag inte får äta, men men. 

Det finns 3 olika smaker, och 100g innehåller cirka 430 kcal, en påse är 90 gram. Dessa "chips" ska alltså vara puffade (vad nu det ska betyda?), istället för friterade, och det ger dem en fetthalt som är 60% lägre än vanliga chips. 
Jag vet inte riktigt om de är värda kalorierna, då äter jag hellre någon god frukt, eftersom att de är gjorda på ris så är det ju en del snabba kolhydrater i,  men det är helt klart värt att testa, om man gillar riskakor, vilket jag gör.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det är bättre än vanliga chips men det var fortfarande ganska många kalorier i. Men det kanske beror på hur mycket man äter i taget, om man bara äter några blir det sammanlagt inte så många kalorier :)

Är de sådär "krispiga" som vanliga chips?

Och var kan man köpa de?



Ps: vet du varför det inte står något näringsinnehåll på psylliumfrön? Är det inga kalorier i de? Och äter du ljusa eller mörka och vad är skillnaden?



Ledsen för många frågor, hoppas du kan svara!

Kram

2012-05-31 @ 21:07:14
URL: http://flygandekolibrin.blogg.se/
Postat av: M

387 kcal per påse alltså. Kan ju vara najs. :)

2012-05-31 @ 22:56:36
Postat av: Rebecca

Hej! Jag har följt din blogg ett tag nu, och någon gång (ett tag sen) skrev du att du bara fick dricka ört te, så jag vill bara rekomendera Friggs nypon te, ört te som smakar typ som saft fast lite surare :)

2012-05-31 @ 23:50:05
Postat av: Alice

Jag såg dem också för ett tag sedan men vågade inte prova för det är just såna saker jag tenderar att binga på. Men det är väll tusen gånger bättre än chips antar jag:P

2012-06-01 @ 10:39:28
URL: http://a-tale-of-truth.blogspot.com/
Postat av: mybetterself

Bra tips! Ska kanske testa dom! :)

2012-06-01 @ 11:22:56
URL: http://mybetterself.blogg.se/
Postat av: Ghost

Det där lät intressant, men det skrämmer mig lite att det nästan är samma kaloriantal som i vanliga chips.

2012-06-01 @ 12:00:44
URL: http://ghosts.devote.se
Postat av: H

Tack för tipset! :)

2012-06-01 @ 15:31:58
URL: http://damnfood.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0