Skapa nya rutiner



Om man gör något tilltäckligt många gånger, så blir det till en vana.


↑ Det är ett uttryck jag blivit bekant med, och jag tycker verkligen att det stämmer! Till exempel så började jag bädda sängen varje morgon innan skolan, i början var det en aning jobbigt för jag tyckte att det tog tid, men nu tänker jag inte ens på det. Varje morgon bäddar jag sängen, helt av mig själv, jag lägger ingen tankekraft på det, utan bara gör. 
Likadant är det min nya vana att cykla till skolan, som har blivit just det, en vana. I början var det rätt tungt att cykla istället för att ta bussen, men nu tänker jag inte på det, utan bara gör det. Det känns till och med konstigt de få gångerna jag faktiskt tagit bussen. 

Så jag tror verkligen på det här med att om man gör något tillräckligt många gånger, så blir det en vana. 
Därför ska jag börja med att ha små grejer varje vecka som jag ska göra under hela veckan. Det är de små grejerna som kan bidra till det stora hela, så jag tycker det är en smart grej. Och om man lär in nya vanor hela tiden så blir man ju bättre och bättre. Till slut har man en massa bra vanor, utan att man tänker på det!
Den här veckan har jag haft som mål att promenera varje dag innan frukost, jag gjorde det igår och idag och kommer fortsätta med det resten av veckan. Sen hoppas jag på att kunna göra det till en vana de dagar jag har möjlighet till det. 

Så jag tipsar er om detta, kom på en grej som ni ska göra/inte göra under en hel vecka, eller längre. Fokusera på en sak per vecka, och sen kan ni lägga till fler och fler saker på eran lista med sunda vanor!



Kommentarer
Postat av: Vinge

du är underbar, vilket bra tips. Tack!

2012-05-01 @ 20:08:01
URL: http://skaparvingar.blogg.se/
Postat av: sara

hej fina du!

har precis hittat till din grymma blogg! tänkte att du kunde svara på en fråga. jag är 167 och väger 51 kilo. jag har sedan en vecka tillbaka verkeligen tagit tag i att nu måste jag fan gå ner i vikt! har skitstora lår och rupa..och mage. det gick bra i början jag åt ca 100- 500 kcal varje dag och det funkar för mig, plus att jag promenerade varje dag och nu har jag åkt på en jättejobbig förkylning, det gör att jag inte har nån diciplin alls, jag bara äter och äter. har ätit 2 scones,en näve chips en potion mat (ris), det började bra på morgonen för då åt jag bara sallad och gurka men sen blev det bara värre och värre, jag hetsäter för det känns som att jag ändå inte kan göra nått då det är dåligt att träna med infektion i kroppen (förkylning) vad ska jag göra?! jag får panik, för jag vet inte ens hur många kcal jag har fått i migidag, känne rmig rastlös och jag känner ångesten krypa fram =( vad ska jag göra? väldigt tacksam för svar för du verkar verkeligen ha koll!

hejdå!

2012-05-01 @ 21:04:05
Postat av: Emi

hej :) jag undrar hur lång du är och hur mycket du väger nu, du kanske har svarat på den frågan förut men har inte sett det, själv är jag 171 cm och väger 54 kg vill gå ner typ 6 kg. Jag har redan gått ner 4 kg men känner att jag har stannat på samma vikt :/ panik

2012-05-01 @ 21:10:13
Postat av: Frida

ska nog testa göra samma sak:)

2012-05-01 @ 22:24:52
URL: http://loovethin.blogg.se/
Postat av: Embla

Så smart! Det ska jag försöka med! :)

2012-05-02 @ 04:49:08
URL: http://thinonlymatters.blogg.se/
Postat av: Sara

Det är väldigt smart, det brukar jag också köra med! Och det är bra att man börjar med EN ny vana åt gången, annars brukar det gå åt helvete. Dom brukar säga att det tar 6 veckor innan den nya vanan riktiga ha fastnat så man får ta tålamod! <3

2012-05-02 @ 14:28:38
URL: http://wannathinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0