ta hand om er

Jag tänkte att jag skulle skriva lite ang. min magkatarr. 
Anledningen att jag fått det är för att jag ätit oregelbundet, har fastat hela dagarna och sen ätit middag. Det gör att magsäcken krympt och sen töjts ut hela tiden, och det är inte bra. Magsyran fräter på magsäcken och det ger obehagligt illamående. 
Jag har skadat min mage så pass mycket nu att så fort jag äter lite för mycket, eller äter stekt mat, mat med mycket fett eller socker, så får jag ett anfall. Vilket betyder extrema magsmärtor och illamående, kräkningar och (ursäkta mig..) diarré. Det är sjukt jobbigt. 

Jag måste erkänna för er att innerst inne är jag rädd. Jag är så otroligt orolig över det faktum att jag har lyckats förstöra min kropp. Magen är så viktig för kroppen, och jag har förstört den.
Alltid när folk skriver till mig och frågar om råd, så säger jag att de ska äta uppåt 1200 kalorier varje dag och träna så mycket som det går. För jag vet att det är det rätta att göra. Jag vet att det jag gör är fel, men jag kan inte lyssna på mina egna råd. 
Ni vet säkert hur det är, för ni vet ju att ni egentligen gör fel, eller hur? Jag vet att det kanske är lönlöst, men jag vill verkligen uppmana er där ute att ta bättre hand om era kroppar. Bara för att ni inte gillar dem, vill förändra dem, så betyder de inte att de ska straffas.
Att fasta hela dagarna för att sen kanske råka i hets är otroligt slitsamt för magen, det är bättre att äta regelbundet, och att faktiskt äta. Min period tidigare det här året, när jag bara åt ett mål mat om dagen och tränade som en galning, resulterade inte bara i magkatarr, utan också i att jag stannat i vikt, och först nu börjar det röra sig neråt. 

Jag kanske bara svamlar, men jag vill att ni tänker efter, tar hand om era kroppar. Jag blir rädd för mig själv. När jag ligger och vrider mig i kramper, kräks tills jag nästan inte kan få luft, då tänker jag på min stackars kropp som borde undra vad jag håller på med. Vad har den gjort för att förtjäna att behandlas på det här viset?

Jag tänker börja ta hand om min kropp mer, och det betyder inte att jag behöver äta en massa mer. Lite räcker, regelbundna små måltider, och det minskar också suget efter att typ hetsa tror jag. 
När jag är smal vill jag ju kunna leva friskt och bra. Men nu mår jag allt annat än bra.




Kommentarer
Postat av: Jenn

Usch, din magkatarr låter verkligen hemsk. Jag tycker synd om dig. Det är verkligen inget jag vill ha men jag är rädd att jag inte kan ta till mig dina råd. Det är för svårt och jg vet att du förstår

2012-06-07 @ 20:52:27
Postat av: mybetterself

Stackars! :(

2012-06-07 @ 22:06:00
URL: http://mybetterself.blogg.se/
Postat av: ache

hade samma problem med min magkatarr, nu när jag äter regelbundet så har jag inte alls de problemen. men märker direkt om jag inte skött mig ordentligt för då börjar det efter ett tag. ta hand om dig. blogga gärna om hur du ska ta hand om dig själv istället, tycker det är sjukt inspirerande nu när jag själv valt att leva ett mer hälsosamt liv

2012-06-07 @ 22:18:21
URL: http://ourskinnylove.blogg.se/
Postat av: A

Magkatarr låter ju jättejobbigt, krya på dig.

Vad bra att du ska försöka äta lite mer, det låter klokt. Jag förstår om det kommer låta mycket för dig, men jag äter ca. 1900 kalorier på en dag (det är ändå under mitt behov som är kring 2200 kcal). Sen så tränar jag en massa (brukar försöka bränna ca 800 kalorier varje dag, utom onsdag och lördag som är vilodagar). Det har funkat bra för mig och jag har faktiskt minskat lite mer än 10 cm i midjemått. Dock tycker jag att du kanske inte behöver äta lika mycket som jag om du inte vill, men ät iaf över 1000 kalorier så din kropp mår bra. Du kanske går upp i vikt i början, eftersom man sänker sin ämnesomsättning till 40-50% när man äter för lite och så tar det en stund innan ämnesomsättningen går till sin "normala kapacitet" när du börjar äta mer.



Önskar dig all lycka till!

2012-06-08 @ 07:29:02
Postat av: anonym

Åh, det låter jobbigt! Hoppas du blir kvitt den! Sköt om dig!♥

2012-06-08 @ 11:12:31
URL: http://harviljamenintekraft.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0