"ser jag för smal ut i det här?"

Igår innan vi drog till festen igår så var vi ett gäng tjejer hemma hos min kompis. Vi sminkade oss, provade kläder, och ja, you know how it goes. 
När vi kommer ut på gatan stannar en av mina kompisar upp på trappan och vänder sig mot mig och säger: 

"Ser jag för smal ut i det här?"

Jag kunde knappt hålla mig för skratt, mest för att det lät så roligt. Grejen är den att hon har varit underviktig ett rätt bra tag, och hon väger väl inte så mycket nu heller. Hon är absolut inte tjock, men hon är inte heller personen som man tittar på och säger "shit vad smal". Hon är liksom normal, sen har hon väl inte så mycket muskler, så det bidrar väl till en rätt låg vikt. Hon har försökt gå upp i vikt hela det här året, och med risk för att låta taskig (eller snäll, i hennes ögon) så tror jag hon lyckats. 

Så, för att jag ska komma till saken. Det är så sjukt hur olika synsätt man kan ha på kroppar. Jag tycker att hon är normal, att hon inte behöver gå upp i vikt, och jag skulle gärna vilja vara smalare än hon, medan hon fortfarande vill gå upp i vikt. 
Jag står och nojar över mina ben, tycker att jag ser tjock ut. Medan hon oroar sig för att se för smal ut.
Och jag vet att det är fel att säga så, då många människor vill gå upp i vikt osv, men jag tycker att det är rätt larvigt. För oavsett om man själv tycker det är fint att vara smal eller inte, så är ju skönhetsidealen idag - smala. Och då tycker jag att större människor har mer "rätt" att klaga över sina kroppar. Förstår ni hur jag tänker? 

Jag kanske bara svamlar, men det är lustigt hur olika vi tänker. Och jag blev rätt ställd när hon frågade mig det, för vad skulle jag svara? Jag tycker att det skulle vara elakt att säga "nej."
Jag sa: "du är fint smal, med former." Och då blev hon glad. Jag funderade över vad jag skulle bli glad av att höra, inte det jag själv sa i allafall. Jag vill nog mer höra "Du är grymt smal, helt utan former."... Eller?

Kommentarer
Postat av: mybetterself

Jo kroppsidealet är väldigt olika. Jag fick en kommentar idag av en kille som var väldigt spännande. Jag svarade så gott det gick - läs den gärna och säg vad du tycker! <3

2012-06-01 @ 19:48:46
URL: http://mybetterself.blogg.se/
Postat av: Emma

känner likadant, en tjej i min klass säger att hon vill gå upp i vikt, att hon är för smal osvosv. men i mina ögon är hon nästan mullig?

2012-06-03 @ 17:39:42
Postat av: Kille

Alla tycker olika, men jag håller inte med om att beniga kroppar är snyggt! Du och många andra har blivit hjärntvättade med modeller, skyltdockor och photoshoppade bilder på smala tjejer. Varför är utseende så viktigt?



Åh, hatar pressen som du och massor med andra tjejer får på sig. Skulle önska att alla kunde bara släppa det och leva livet. Inte behöva känna "jag har en mage, jag måste bli av med den". "Mina lår syns, jag måste få dem att inte synas". Nejnejnej. Och det går inte att jämföra sig med hur man var för några år sen, för i puberteten så ändras alltid så oerhört snabbt.



Endast hundar gillar ben. Fett på kroppen är naturligt, det är onaturligt att inte ha det. Älska dig själv för den du är!



Kram från en sån bryr sig!

2012-06-03 @ 21:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0