Ingen mer frukt

Jag har bestämt mig för att undvika att äta frukt ett tag framöver. Visst, det är gott, innehåller vitaminer, och är liksom ett kalorisnålt godis, men nu är jag villig att utesluta frukt. 

För frukt innehåller ju faktiskt mycket socker. "ja, men det är fruktsocker, det är nyttigt!" Säger alltid folk då. Och ja, det är fruktsocker, men jag ser det inte som nyttigt. Fruktsocker är ett annat ord för fruktos, och fruktosen kan endast omsättas i levern. 
Tro inte att jag är värsta experten i det här området nu, jag kan ha fel, jag kan ha blivit lurad, men jag har läst på flera ställen, att om man äter mycket fruktos, så omsätter levern fruktosen istället för fett, just för att fruktosen inte kan omsättas någon annanstans. 

Jag har alltid ogillat att det är så mycket socker i frukt, och jag har flera gånger läst att om man vill gå ner i vikt ska man egentligen inte äta mer än 1 frukt per dag. Nu har det också kommit ut undersökningar som visar två grupper, den ena gruppen fick äta vanligt socker, och den andra fruktsocker. Båda grupperna gick upp lika mycket i vikt, men de som åt fruktsocker hade fått ökad mängd bukfett. Jag sökte vidare på just det där, och hittade att fruktosen ofta kan leda till ökat bukfett. Och det är just fettet kring buken som jag vill bli av med. 

Som sagt, jag är ingen expert, utan går på det jag hört, läst och lärt mig. Så även om det här inte skulle stämma (men jag tror stenhårt på det faktiskt, om ingen kan motbevisa det med bra argument) , så tycker jag det är värt att testa. 
Så från och med nu så är det ingen mer frukt för mig. Jag ska ersätta frukt med bär och grönsaker istället. Ska testa det ett tag, så får vi se om jag märker någon skillnad eller inte. 


Kommentarer
Postat av: A

Jag undviker frukt med, älskar frukt egentligen men får mer ångest över att äta frukt än en skiva bröd tom. Nu äter jag gurka om jag blir sugen, slipper ångesten + att det är as gott :D Visst det händer att jag tar en apelsin någon gång men undviker det så mkt som möjligt :)

Märker enorm skillnad om jag äter mkt frukt eller inte, blir nästan som uppsvälld av frukt, precis som med kolhydrater.

2012-06-30 @ 16:06:46
URL: http://goingthin.blogg.se
Postat av: Bella

Eller så bara tränar du mer och äter en frukt istället för at få fnatt och hetsa kolhydrater? Hjälper mig, fast jag har också hört det dära så håller mig iaf till en frukt om det är akut. :)

2012-06-30 @ 16:19:04
URL: http://havetogetthin.blogspot.se/
Postat av: Clavicula

Den undersökningen du talar om visade att det var fruktsocker som blev tillsatt i olika juicer och halvfabrikat som ökade mängden bukfett, inte fruktsockret från frukt. Frukt är nyttigt och innehåller mycket fibrer och antioxidanter. I slutändan handlar det ju bara om kcal in-kcal ut. Man ska inte äta för mycket frukt heller, för då går man upp i vikt, men att äta 1-2 frukter om dagen är bara bra tycker jag. Visst kan man utesluta det och köra LCHF, men hur nyttigt är det för levern och njurarna i slutändan?

2012-06-30 @ 17:52:49
Postat av: skablismal

Jag äter inte heller frukt! Slutade med det i februari och har inte ätit en frukt sedan dess. Varför jag slutade var för att jag började med LCHF och då är frukt det värsta man kan äta när man försöker att gå ner i vikt, just för att det innehåller så sjukt mycket kolhydrater!

2012-06-30 @ 17:54:25
URL: http://jagskablismaaaal.blogg.se
Postat av: mybetterself

Gud, det hade jag aldrig klarat. Jag ÄLSKAR frukt. Borde kanske tänka om dock.

2012-06-30 @ 18:50:04
URL: http://mybetterself.blogg.se
Postat av: Anonym

Frukt innehåller mycket kolhydrater .... Så det undviker jag. Men bär däremot är en helt annan femma :)

2012-06-30 @ 21:40:45
Postat av: Esmeralda

Hej jag undrar hur många kalorier innehåller en portion kokt pasta? Tacksam för svar! :)

Svar: det kan inte jag svara på, eftersom att jag inte vet vilken pasta det är, eller hur många gram pasta det var. Ledsen. :)
colluctaripuella.blogg.se

2012-06-30 @ 22:41:45
Postat av: Josefine

Jo,ja, fast egentligen spelar det ingen roll vad testpersonerna åt, så länge de åt över sitt kaloriintag. Men såklart så påverkas kroppen olika av olika saker.

2012-07-01 @ 08:45:54
Postat av: pro ana diary

Jag håller mig till bär för det mesta. Mycket godare och bättre:)

2012-07-01 @ 21:03:48
URL: http://proanadiary.blogg.se
Postat av: Ceasar

Det låter jäkligt vettigt och jag hade iaf mått bättre av att dra ner på mitt fruktfrossande....tror du att "söta" grönsaker, typ cocktailtomater, har samma effekt som frukt?

2012-07-03 @ 22:37:02
URL: http://soondarling.blogg.se
Postat av: Matilda

http://www.youtube.com/watch?v=dReydoU9mUE
hurra för frukt!
Finns massor med folk som bara äter frukt, kolla in "durianrider" på YT också!

2012-09-06 @ 12:03:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0